13 ctností podle Benjamina Franklina

Benjamin Franklin byl z hlediska osobního rozvoje velice zajímavou postavou. V tomto článku krátce představíme jednu z jeho metod postupného osobnostního růstu. Je zajímavé, že tuto metodu popsal ve svém sloupku ještě v mladém věku. V oblasti osobního rozvoje a kvality života, představuje vzor pro mnohé současné lektory a leadery.

  • Střídmost – Jezte do polosyta. Pijte do polopita.
  • Mlčenlivost – Nemluvte, pokud to nepřinese užitek ostatním nebo vám. Vyvarujte se nicotných konverzací.
  • Pořádek – Mějte pro každou vaši věc své vlastní místo. Mějte pro každou vaši aktivitu svůj vlastní čas.
  • Rozhodnutí – Rozhodněte se vykonat, co byste měli. Udělejte bez výjimky, pro co jste se rozhodli.
  • Skromnost – Nemějte výdaje, které nepřinesou dobro ostatním nebo vám. Neplýtvejte ničím.
  • Pracovitost – Neztrácejte čas. Buďte vždy zaměstnáni nečím důležitým. Vynechejte všechny zbytečné kroky.
  • Upřímnost – Nepoužívejte zákeřné lsti. Myslete nevinně a spravedlivě. Mluvte v souladu s tím, co si myslíte.
  • Spravedlnost – Neubližujte nikomu křivdami nebo opomíjením svých povinností.
  • Umírněnost – Vyvarujte se extrémů. Vyvarujte se pomsty, jakkoli si myslíte, že si to dotyčný zaslouží.
  • Čistota – Netolerujte nečistotu na těle, šatech ani obydlí.
  • Klid – Nenechte se vyvést z míry maličkostmi ani nehodami běžnými nebo nepředvídatelnými.
  • Cudnost – Užívejte pohlavního styku pouze k početí nebo pro zdraví. Nikdy do vyčerpání či jednotvárnosti.
  • Pokora – Vezměte si příklad z Ježíše a Sokrata.

Pokud člověk žije svůj život podle jasně vymezených hodnot, může získat (pro svůj růst) důležitou zpětnou vazbu, aniž by k tomu potřeboval postřehy jiných lidí. Stačí jen několik minut denně, ohodlání a upřímnost k sobě samému.

Benjamin Franklin si určil třináct hodnot, podle kterých chtěl žít a které považoval za nutné. Vytvořil si malou knihu s tabulkami, kde měl kromě motivačních citátů na každé straně tabulku se třinácti řádky pro každou ctnost a sedm sloupců pro každý den v týdnu. Každý týden si zvýraznil ctnost, na niž se přednostně soustředil, aby se vyvaroval rozptýlení pozornosti na mnoho návyků. Celý cyklus tedy do roka čtyřikrát zopakoval. Pravidelně večer zhodnotil uplynulý den a udělal do každého řádku tečku za každé provinění proti svému předsevzetí. Každodenní zhodnocení mu pomohlo vyvarovat se v budoucnu stejných chyb.

Člověka, který má problémy zvládat pravidelná review ve svém GTD, bude mít pravděpodobně stejný problém s touto metodou. Pravděpodobně se vám budou zdát hodnoty zastaralé, zpočátku jsem si myslel totéž. Jenže po několika úpravách jsem vlastně stanul u stejných, jen jsem si je mírně upravil a některé přidal. Celou metodu jsem zkombinoval s deníkem. Pouhá tabulka mi již po několika dnech nic neřekne, potřebuji si dělat poznámky.

Pokud někdo z vás podobnou metodu praktikuje, budu rád, když se o své zkušenosti podělí v komentářích. Respektive: jakou ctnost byste do seznamu přidali vy?

Autor: Pavel Šimek