Osho: Meditace k proměně strachu v lásku

Můžete sedět v křesle nebo můžete sedět jakkoliv, jak je vám to pohodlné. Pak si složte ruce do klína tak, aby pravá ruka byla pod levou – tato poloha je důležitá, protože pravá ruka je spojená s levou polovinou mozku a strach přichází vždy z levé poloviny mozku. Levá ruka je provázána s pravou hemisférou a z pravé hemisféry vychází odvaha.

meditace v písku

Levá hemisféra je sídlem rozumu a rozum je zbabělec. Proto nenajdete člověka, který by byl statečný a zároveň intelektuální. Kdykoliv objevíte statečného člověka, nebude to intelektuál. Bude iracionální, musí takový být. Pravá hemisféra je intuitivní. Toto je tedy symbolika, a nejen symbolika: do určité pozice, do určitého vztahu je přiváděna jistá energie.

Takže pravá ruka je pod levou rukou a oba palce jsou spojené.

Dýchání při meditaci

Pak se uvolněte, zavřete oči a mírně povolte spodní čelist – ne násilím – jen tak, abyste začali dýchat ústy. Nedýchejte nosem, jen začněte dýchat ústy. Je to velmi uvolňující. A když nedýcháte nosem, už nefunguje starý vzorec mysli. Bude to něco nového a spolu s novým systémem dýchání lze snadněji vypěstovat nový návyk.

Za druhé, když nedýcháte nosem, nestimuluje to váš mozek. Dech jednoduše nejde do mozku: jde rovnou do hrudníku. Jinak probíhá neustálá stimulace a masáž. Proto se dech střídá v nosních dírkách. Dýchání jednou nosní dírkou masíruje jednu polovinu mozku. Dýchání druhou pak opačnou půli mozku. Střídají se po každých čtyřicet minut.

Seďte zkrátka v této pozici a dýchejte ústy. Nos je duální, ústa jsou neduální. Když dýcháte ústy, nedochází k žádné změně, pokud budete sedět hodinu, budete dýchat pořád stejně. Nenastane žádná změna; zůstanete ve stejném stavu. Když dýcháte nosem, váš stav nemůže zůstat stejný. Stav se automaticky mění, bez toho, abyste si toho byli vědomi.

Jak dlouho meditovat?

Tento děj vytvoří velmi tichý, neduální stav relaxace a vaše energie začnou proudit novým způsobem. Alespoň 40 minut tiše seďte a nic nedělejte.

Pokud to vydržíte hodinu, bude to vynikající. Takže pokud to jde, začněte se čtyřiceti minutami, a pak se postupně dopracujte k šedesáti. Meditujte každý den.

Nepromarněte žádnou příležitost

Mezi každodenními meditacemi ale nepromarněte žádnou příležitost. Každé příležitosti, jež se objeví, se chopte. Vždycky volte život a vždycky volte aktivní přístup.

Nikdy se nestáhněte, nikdy neunikejte. Vychutnejte si každou příležitost, která vás potká, a využijte ji k tomu, abyste něco tvořili, abyste byli kreativní.

Osho: Odvaha